ترمیم دندانهای شیری

منظور از ترمیم دندانهای شیری چیست؟ فواید ترمیم دندانهای شیری در چه چیزی می باشد؟

برای ترمیم دندانهای شیری از چه موادی استفاده می شود؟ موارد ذکر شده نمونه ای از سوالاتی هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. تا انتهای متن ما را همراهی نمایید تا اطلاعات مورد نیاز را در رابطه با ترمیم دندانهای شیری کسب نمایید.

ساختار

تمامی اجزا هایی که در دندان های اصلی ( دائم) وجود دارند نیز در دندانهای شیری هم با ابعاد ریز تر وجود دارند. به موارد زیر توجه کنید:

  • مینای دندان: همه دندان ها اعم از دندان های دائمی و دندانهای شیری از یک پوشش خارجی ( مینا) برخوردارند. جالب است بدانید مینای دندان از سخت ترین ماده در بدن انسان بشمار می آید.
  • عاج دندان: عاج دندان در قسمت زیرین مینای دندان واقع شده است که نسبتا نرم است. عاج دندان از لحاظ فیزیکی دارای ویژگی انعطاف پذیری است. این ویژگی موجب جلوگیری از شکستگی مینای دندان می شود.
  • سمان: سمان نوعی بافت سخت است که در سطح ریشه دندان قرار گرفته است. این نوع بافت فاقد عروق می باشد و قابلیت بازسازی ندارد.
  • عصب دندان: پالپ دندان یا به عبارتی عصب دندان در زیر عاج دندان وجود دارد. عصب دندان نوعی بافت پر عروق می باشد که در مرکز دندان جای دارد. عصب ریشه ای و عصب تاجی دو بخش این عصب می باشند.

جای عکس

 فرایندهای پیش از ترمیم دندان ها

دندانپزشک قبل از هر کاری با بکارگیری اشعه ایکس از قسمت تحت درمان عکسبرداری می کند. روند درمان به اینصورت شروع می شود که دندانپزشک با استفاده از وسیله مخصوصی ( شبیه گوش پاک کن) به مقدار کافی ژله (داروی بی حسی) طعم داری را روی لثه کودک قرار میدهد. در ادامه با بی حس شدن لثه، داروی اصلی بی حسی به کودک تزریق خواهد شد.

عملکرد این دارو باعث می شود در طول روند ترمیم دندانهای شیری، کودک دردی را احساس نکند. گاها دندانپزشکان برای بعضی از درمان ها همچون کشیدن دندان و عصب کشی، جهت راحتی بیشتر کودکان بیهوشی عمومی را مطرح می کنند.

ترمیم دندانهای شیری

ترمیم دندانهای شیری فرایندی است که برای درمان بیماری دندان های کودکان و همچنین جلوگیری از ایجاد برخی از آسیب های دندانی بکار میرود. به عبارتی دندان هایی که دچار آسیب دیده اند، ترمیم و یا جایگزین خواهند شد.

برای ترمیم دندانهای شیری روش های درمانی مختلفی وجود دارند. اعم از:

  1. عصب کشی

عصب کشی ( نوع سطحی) هنگامی انجام داده می شود که دندان ها دچار پوسیدگی شدیدی باشند و دردناک شده باشند. همچنین هنگامی که عفونت در ناحیه بسیار نزدیکی با عصب و یا مغز دندان قرار داشته باشد، فرایند عصب کشی صورت می گیرد.

  1. روکش نقره ای ( از نوع استیل ضد زنگ)

در صورتی که دندان های آسیاب شیری دچار شکستگی، پوسیدگی، بدشکلی و یا دارای عصب کشی سطحی باشند، جهت پوشاندن قسمت های باقی مانده دندان بایستی از روکش استیل ضد زنگ استفاده شود. همچنین در مواقعی که پوسیدگی موجب آسیب های عمیق و شدید در دندان ها شده، استفاده از روکش برای نگهداری از آن ها جهت محافظت دندان ها واجب است.

  1. پرکردن دندان توسط مواد سفید یا نقره ای

بخش خالی شده دندان که جهت جدا کردن قسمت هایی که دچار پوسیدگی هستند خالی شده، توسط مواد بخصوصی پر می شود. معمولا دندان هایی پر می شوند که دچار پوسیدگی عمیقی نباشند. در فرایند پر کردن دندان ها ابتدا بخش پوسیده ی دندان ها را با وسیله مخصوصی خالی می کنند. با برداشتن پوسیدگی دندان تمیز می شود. سپس از مواد نقره ای ( آمالگام) و همچنین مواد سفید ( کامپوزیت) جهت پر کردن دندان استفاده می شود.

  1. کشیدن دندان

گاها به دلایل مختلفی لازم است دندان کودکان کشیده شود. در مواقعی که دندان کودکان دچار عفونت های شدیدی شده است و بسیار دردناک شده است، کشیدن آن گزینه مناسبی می باشد. همچنین در مواردی همچون نامرتب بودن و یا نبود فضای کافی برای ارتودنسی، لازم است که دندان ها کشیده شوند. لازم به ذکر است بطور معمول کشیدن دندان 20 دقیقه طول می کشد.

  1. فضا نگهدارنده

در صورتی که دندانهای شیری رشد نکنند و یا زودتر از زمان مقرر بیفتند، برای نگهداری جای آنها از فضا نگهدارنده استفاده می شود.

جای عکس

مراقبت های لازم پس از ترمیم دندانهای شیری

بعد از ترمیم دندانهای شیری توسط دندانپزشک کودکان :

  • چنانچه کودک دچار احساس درد و ناراحتی کرد، بکارگیری موترین و تایلنول موجب کاهش درد می شوند.
  • تا 3 ساعت بعد از درمان غذا های نرم و سرد به کودک دهید.
  • ممکن است لب و دهان کودک به علت داروی بی حسی احساس ورم یا بزرگی کند که جای نگرانی وجود ندارد و یک فرایند طبیعی است که بعد از چند ساعت اثر آن از بین میرود.
  • اگر برای درمان کودک از نوعی روکش (استیل) استفاده شد، لازم است که از مصرف خوراکی های چسبناک و شکلات تا موقع افتادن روکش پرهیز نماید.

 

آیا دندانهای شیری کودکان نیازمند پر کردن هستند؟

پر کردن دندانهای شیری کودکان بنا به دلایل زیر ضرورت پیدا می کند:

  • پر کردن دندان کودک می تواند از ایجاد عفونت در دندان ها و دهان جلوگیری نماید.
  • مسلما سالم بودن دندان های کودک در اعتماد بنفس او تاثیر بسزایی دارد. به همین خاطر در صورتی که این موضوع باعث کاهش اعتماد بنفس در کودک شده، بهتر است ترمیم دندان انجام شود.
  • می توان گفت دندانهای شیری الگویی برای رویش بهتر دندانهای دائمی هستند. از این رو در مواقعی که دندانهای شیری به علت پوسیدگی کشیده می شوند، باعث می شوند که دندان های دائمی در قسمت و ناحیه مناسبی رشد نکنند.
  • سالم ماندن دندانهای شیری کمک شایانی به کودک در صحبت کردن و خوردن غذا می کند.
  • در حقیقت پوسیدگی دندانهای شیری می تواند در سلامت و رشد دندانهای دائمی تاثیر گذار باشد.
  • اگر پوسیدگی دندانهای کودک درمان نشود، موجب ایجاد آبسه و درد شدید می شود.

ناگفته نماند در صورت مشاهده علائم زیر در کودکان، ترمیم دندانهای شیری توصیه می شود.

_ دندان آسیب دیده یا شکسته

_ از بین رفتن دندان به علت آسیب فیزیکی و یا پوسیدگی شدید

_ احساس درد در فک، سردرد و یا درد های عضلانی در قسمت فک

_ ساییده شدن دندان ها در اثر عواملی همچون دندان قروچه یا نوشیدنی های مضر

 

جای عکس

عوارض از بین رفتن زود هنگام دندانهای شیری

در اثر از بین رفتن زود هنگام دندانهای شیری عوارض مختلفی اعم از ایجاد اختلال در تکلم، نبود فضای کافی برای رویش دندانهای اصلی ( دائمی) و کاهش توانایی در جویدن غذا بطور صحیح و آسان. در واقع برای رفع این مشکلات لازم است درمان های پیچیده ای انجام شوند و هزینه زیادی پرداخت شود.

نکته ای دیگر که باید اشاره شود عوارض کشیدن دندانهای شیری می باشد. به نحوی که:

  • ایجاد سوزش و درد در ناحیه دندان کشیده شده: مشخصا وجود درد پس از کشید دندان امری عادی است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.
  • بوی نامطبوع دهان: بوی بد دهان حالتی است که بعد از کشیدن دندان ممکن است به وجود بیاید. در صورتی که این عوارض طولانی شد، باید به دندانپزشک مراجعه شود.
  • امکان تب و لرز و خونریزی: بدترین عوارض کشیدن دندان ها تب و لرز می باشد.
  • دیدن خون پس از کشیدن دندان: خونریزی بعد از کشیدن دندان طبیعی است و برای همه اتفاق می افتد.

پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

تماس با مطب نوبت دهی آنلاین