ترس کودک از دندانپزشکی و راه های مقابله با آن

2023-04-16 244view 0comment

ترس کودک از دندانپزشکی موضوع بسیار شایع در میان کودکان می باشد. در حالت کلی محیط دندانپزشکی حتی برای بزرگسالان نیز استرس زا است. این موضوع برای برخی افراد به قدری حاد است که ترجیح می دهند تا از دندانپزشکی همراه با بیهوشی برای انجام خدمات دهان و دندان استفاده کنند. اینکه میزان ترس کودک از دندانپزشکی چقدر باشد به اولین تجربه او در حوزه این نوع درمان بستگی دارد. اگر فرآیند آشنایی کودک با محیط دندانپزشکی در زمانی باشد، که کودک درد نداشته و احتیاج به انجام فرایند سختی بر روی دندانهای آن باشد، قطعاً به مرور ترس کودک کنترل میشود.

دندان های شیری کودکان بسیار آسیب پذیر است. توصیه ما به شما این است که به صورت دوره‌ای دندان های فرزند خود را چک کنید، تا از این طریق هم با محیط دندانپزشکی بیشتر آشنا شده و هم از انجام فرآیندهای سخت دندانپزشکی مانند ترمیم و عصب کشی جلوگیری شود. برای کسب اطلاعات بیشتر غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید:

 

مهمترین دلایل ترس کودک از دندانپزشکی

در مورد ترس کودک از دندانپزشکی دلایل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود. به عنوان مثال اگر کودک در تجربه قبلی خود در دندانپزشکی درد زیادی را احساس کرده باشد، قطعاً در مراجعات بعدی احساس  ترس خواهد داشت. همچنین ممکن است از سمت دوستان و یا اعضای خانواده اطلاعاتی به کودک داده شود که بیشتر باعث ترس او شود. در برخی مواقع نیز که کودک خردسال و کم سن و سال است، در هنگام مراجعه به دندانپزشکی رفتار منطقی نداشته به درستی با دندانپزشک همکاری نمی‌کند. در چنین شرایطی در صورت اعمال رفتار خشونت آمیز ترس کودک بیشتر خواهد شد.

این موضوع بسیار حائز اهمیت است که قبل از آنکه بخواهید کودک را به دندانپزشکی ببرید از کلمات ترسناک مانند آمپول سوزن و غیره استفاده نکنید. چرا که معمولاً این کلمات می تواند ترس کودک را چند برابر کند. دندانپزشک معمولاً در مواجهه با کیس کودکان از کلماتی مانند قلقلک دندان، نیشگون کوچولو یا دستگاه سوت زن استفاده می کند، تا از این طریق بتواند استرس و ترس کودک را کمتر کند.

 

بهترین راهکارها برای مقابله با ترس کودک از دندانپزشکی

برای آنکه ترس کودک از دندانپزشکی کمتر شده و یا از بین برود، توصیه ما به شما این است که از سنین پایین و به صورت دوره ای کودک خود را به دندانپزشکی برده تو با این محیط آشنا شود. این کار باعث می شود تا کودک شما رفته رفته، با محیط دندانپزشکی اونس گرفته و این محیط برایش عجیب و ترسناک نباشد. البته کادر درمان و پزشک با حوصله نیز بسیار تاثیر گذار است. کادر درمان باید به گونه‌ای با کودک رفتار کنند که  از محیط دندانپزشکی احساس خوبی دریافت کند. شما میتوانید به صورت دوره‌ای، مثلاً هر سه ماه یک بار یا هر شش ماه یکبار کودک خود را به دندانپزشکی ببرید تا یک ارتباط عاطفی مناسب میان کودک و دندانپزشک برقرار شده و کودک احساس صمیمیت بیشتری کند.

همچنین با انجام این کار دندانپزشک این امکان را خواهد داشت، تا در صورت وجود پوسیدگی و یا سایر مشکلات دهان و دندان درمان های پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار دهد. این کار تا حدود زیادی از انجام درمان های تهاجمی جلوگیری می کند. در عین حال  اگر برای بار نخست کودک خود را برای درمان های اورژانسی به دندانپزشکی ببرید، دندانپزشک مجبور است تا در برخی مواقع به زور متوسل شده و در نتیجه کودک شما ترس چند برابری را از محیط دندانپزشکی تجربه خواهد کرد.

تاثیر صحبت در کاهش ترس کودکان

والدین می‌توانند برای کاهش ترس کودک از دندانپزشکی قبل از مراجعه با کودک خود مهربانانه صحبت کرده و او را با محیط دندانپزشکی و کاری که قرار است انجام شود آشنا کنند. البته بهتر است به هیچ وارد جزئیات نشده و تنها یک  دید کلی که زیاد هم ترسناک نیست به فرزند خود ارائه کنید. همچنین می‌توانید از دندانپزشک خود درخواست داشته باشید، تا اقدامات مهم دندانپزشکی مانند ترمیم یا یا سایر اقدامات تهاجمی را در طی جلسات اول انجام ندهد.

از این طریق رفته رفته کودک به محیط عادت کرده و ترسش می ریزد. این نکته بسیار مهم است که حتماً خدمات مربوط به دندانپزشکی کودک شما توسط متخصص دندانپزشک کودکان انجام شود. برخی افراد از این موضوع اطلاع نداشته و کودک خود را نزد یک دندانپزشک بزرگسالان می برند. این کار باعث ایجاد ترس زیادی در کودکان شده و اصلا توصیه نمی شود. دندان پزشک متخصص کودکان به خوبی از موضوع ترس کودک از دندانپزشکی آگاه بوده و رفتارهای کنترل شده انجام می دهد تا از ترس و استرس کودک شما کاسته شود.

 

آمادگی والدین برای انجام فرآیند دندانپزشکی

در برخی مواقع ممکن است والدین تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از ترس کودک از دندانپزشکی در نظر گرفته و یا حتی کودک خود را به کلینیک دندانپزشکی کودکان ببرند، ولی باز هم کودک شان دچار استرس شده و یا گریه کند. بنابراین توصیه می شود که حتماً والدین خود را برای ایجاد ناآرامی های که از سمت کودک، ممکن است رخ دهد آماده کنند. به هیچ وجه در حین انجام فرآیند دندانپزشکی چه از سمت والدین و چه از سمت دندانپزشکان نباید رفتار خشونت آمیزی با کودک انجام شود. چرا که آرامش او از بین رفته و در مراجعات بعدی رفتار بد تر از خود نشان می دهد. برخی از والدین برای جلوگیری از تنش و یا ترس فرزند خود به او وعده خرید می دهند. مثلا به کودک خود می گویند اگر آرام باشد تا فرایند دندانپزشکی انجام شود، بعد از آن برای اسباب بازی خوراکی می خرند این کار اصلا صحیح نیست.

این کار  از نظر روانشناختی کودک را دچار آسیب هایی می کند و او عادت می کند ک همیشه باج  بگیرد. اگر کودک کنجکاوی دارید که در مورد دندانپزشکی از شما سوالات زیادی می‌کند، شما باید با نهایت آرامش و مهربانی به سوالات کودکتان پاسخ دهید. او از طریق سوالاتش با محیط دندانپزشکی می شود. از طریق این روش ترس کودکتان کاسته شده برای انجام فرآیند دندانپزشکی آماده می شوند. برخی کودکان نیز بسیار حساس بوده و روحیه ضعیفی دارند. برای این کودکان توصیه می‌شود تا حتماً به کلینیک های دندانپزشکی مخصوص کودکان مراجعه کنید. همچنین قبل از مراجعه، با دندانپزشک هماهنگ کرده تا با نهایت آرامش و مهربانی فرآیند دندانپزشکی را برای کودکتان انجام دهد.

استفاده از درمان بیهوشی برای دندانپزشکی کودکان

در بسیاری از مواقع موارد ذکر شده تا به اینجا، از ترس کودک از دندانپزشکی کاسته و یا جلوگیری می کند و می تواند خدمات دندانپزشکی برای آنها انجام داد. ولی گاهی اوقات کودک با هیچ کدام از موارد ذکر شده کنار نیامده و همکاری نمی کنند. در چنین شرایطی تنها راه، استفاده از بیهوشی برای انجام درمان دندانپزشکی کودک است. انجام فرایند های سخت دندانپزشکی مانند فلورایدتراپی، ترمیم دندان های شیری و غیره با استفاده از بیهوشی به آسانی ممکن می باشد. البته این روش دارای یکی از عوارض جانبی است. چرا که داروی بیهوشی قطعاً حتی برای افراد بزرگسال می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. این روش تنها در مواقع بسیار حساس و ضروری توصیه شده و نباید به آسانی تن به این روش داد.

 

تاثیر رفتار دندانپزشک در کاهش ترس کودک از دندانپزشکی

کاهش ترس کودک از دندانپزشکی به اینکه یک دندانپزشک چقدر با روانشناسی کودکان آشنا باشد و بداند با آنها چگونه رفتار کند، وابسته است. دندانپزشک کودکان، به خوبی با کودکان ارتباط برقرار کرده و به آنها احساس صمیمیت و مهربانی را القا می کند. در جلسه اول که کودک  تازه وارد محیط دندانپزشکی می شود، دندانپزشک باید با استفاده از کلمات محبت آمیز با کودک ارتباط برقرار کرده، تا رفته رفته از میزان ترس کودک کاسته شود. فرد دندانپزشک همچنین می تواند در حین انجام فرآیندهای دندانپزشکی با کودک شوخی کرده و خاطرات خنده دار برایش تعریف کند.

از این طریق حواس کودک پرت شده و بیشتر از پیش با دندانپزشک احساس صمیمیت می کند. این موضوع کاملا مشخص است که، کودک با افراد غریبه احساس صمیمیت نکرده و به آشنایان پناه می برد. پس رفتار صمیمانه پزشک، در انجام فرایند دندانپزشکی بدون دردسر، بسیار تاثیر گذار است.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

مقالات

Articles

علت دندان قروچه در کودکان و راه های درمان آن

براکسیسم یا دندان قروچه در کودکان، به عنوان یکی از مشکلات شایع در کودکان شناخته می ‌شود. این مشکل معمولا به […]

دانستنی های لازم در مورد پوسیدگی دندان شیری

پوسیدگی دندان شیری یک موضوع بسیار رایج و متداول برای کودکان است. در حقیقت این موضوع به دلیل تخریبی که در […]

آموزش طریقه صحیح مسواک زدن کودکان

طریقه صحیح مسواک زدن یکی از عوامل کلیدی برای حفظ بهداشت دهان و دندان است و از جمله مواردی است که باید […]

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

یکی از شایع ترین مشکلات دندانی در کودکان، پوسیدگی دندان است که می تواند درد و یا احساس ناخوشایندی را به […]

ترس کودک از دندانپزشکی و راه های مقابله با آن

ترس کودک از دندانپزشکی موضوع بسیار شایع در میان کودکان می باشد. در حالت کلی محیط دندانپزشکی حتی برای بزرگسالان نیز […]

همه آنچه در مورد بی حسی دندان کودکان باید بدانید

بی حسی دندان کودکان جزو مراحلی از فرایند دندانپزشکی است که بسیار حساس بوده و در عین حال کمی دردناک است. […]

دلایل خراب شدن دندان شیری

خراب شدن دندان شیری معمولاً در اثر رعایت نکردن اصول بهداشتی و مراقبت های غیر صحیح و در اثر پوسیدگی که […]

تماس با مطب نوبت دهی آنلاین