همه آنچه در مورد بی حسی دندان کودکان باید بدانید

2023-03-07 306view 0comment

بی حسی دندان کودکان جزو مراحلی از فرایند دندانپزشکی است که بسیار حساس بوده و در عین حال کمی دردناک است. با توجه به اینکه کودکان مانند افراد بزرگسال تحمل کافی برای انجام فرآیند دندانپزشکی را ندارند، استفاده از بی حسی دندان کودکان بسیار ضروری می‌باشد. با استفاده از بی حسی دندان کودکان، استرس و درد از کودک دور شده و انجام فرآیند دندانپزشکی بسیار ساده تر صورت می گیرد. همچنین در صورتی که فرایند دندانپزشکی که قرار است بر روی دندان کودک انجام شود یک فرایند طولانی باشد، ضرورت تزریق بی حسی بیشتر خواهد شد. در برخی مواقع نیز کودک سنی کمی داشته و نمی تواند بدن خود را ثابت و بدون حرکت نگه دارد. در چنین شرایط قطعاً بی حسی دندان کودکان کمک شایانی کرده و آرامش خوبی را برای کودک ایجاد می‌کند. اگر علاقمند هستید تا در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید:

 

بی حسی دندان کودکان چیست؟

در حقیقت با انجام بی حسی دندان کودکان انواع مختلف داروهای بی حس کننده که در عین حال میزان اضطراب را کاهش می‌دهند، برای انجام فرآیند دندانپزشکی به قسمت لثه فرد تزریق شده و یا از روش های دیگر به بدن او وارد میشود. استفاده از بی حسی به صورت موضعی بیشتر برای مواقعی که اقدامات اورژانسی برای دندان کودک احتیاج است و لازم است تا کودک مدت زمان زیادی را بر روی تخت مخصوص دندانپزشکی برای درمان دندان دراز بکشد استفاده می‌شود. همچنین می توان برای کودکان از داروهای آرامبخش به صورت خوراکی استفاده نمود. این گونه داروها در مقایسه با بی حسی موضعی هیچگونه فرقی نداشته و به راحتی می توان پوسیدگی های دندان کودک، هرچند که شدید باشند را درمان نمود.

در حالت کلی نیز استفاده از این روش بیشتر توسط دندانپزشک کودکان رایج می باشد. با استفاده از این روش می‌توان درد کودک را مهار کرده تا در حین انجام فرآیند دندانپزشکی به خود آسیب نزده و در کمال آرامش منتظر بماند تا فرآیند دندانپزشکی او توسط دکتر به اتمام برسد. آرامبخش چیزی تا حدود ۶ ساعت دوام داشته و لازم است تا پدر و مادر بعد از انجام فرایند دندانپزشکی مطابق دستورالعمل هایی که دندانپزشک در اختیارشان قرار می‌دهد مواظبت ها و اقدامات لازم را برای کودک شان انجام دهند.

آماده کردن کودک برای فرآیند دندانپزشکی

انجام فرآیند دندانپزشکی و همچنین تزریق بی حسی دندان کودکان و تماشای آن برای والدین می تواند امری ناراحت کننده باشد. چراکه در طی انجام این فرایند، کودک درد کشیده و گریه می کند. در عین حال کودکان نیز می توانند اضطراب و نگرانی والدین خود را متوجه شوند. بنابراین رعایت آرامش و ایجاد حس دلگرمی از طرف والدین در حین فرآیند دندانپزشکی امری بسیار ضروری است. مثلاً شما می توانید کودک خود را نوازش کرده و در کنار او باشید تا شما را ببیند و از شما احساس دلگرمی دریافت کند. همچنین می‌توانید بر روی موهای کودک خود دست نوازش کشیده و یا دست او را در دست خود نگه دارید تا از این طریق کودک با شما احساس همراهی و دلگرمی داشته باشد.

 

استفاده از اسباب بازی ها و یا سایر وسایلی که کودکان به آن‌ها علاقه دارند نیز در هنگام تزریق بی حسی دندان کودکان بسیار کمک می کند. همچنین والدین می‌توانند در حین انجام این فرآیند با کودک خود هم صحبت شده و یا برای او آواز و یا قصه بخوانند. کودک از شنیدن صدای والدین خود احساس خوشایندی پیدا کرده و آرامش پیدا می کند. در ادامه به بررسی انواع روش بی حسی دندان کودکان می پردازیم:

بی حسی دندان کودکان با استفاده از نیتروژن اکسید

یکی از روش هایی که برای بی حسی دندان کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از گاز نیتروژن اکسید و اکسیژن به صورت ترکیبی می باشد. این گاز به عنوان گاز شادی یا خنده آور نیز معروف است. اگر این گاز را استشمام کنید، متوجه می‌شوید که بوی بسیار خوشی داشته و می‌تواند تا ۵ دقیقه بعد از آن که به صورت مداوم استشمام می‌شود اثر داشته باشد. این گاز باعث ایجاد حسی خوب و نشاط آور در فرد شده و در نتیجه با استفاده از آن، می‌توان اضطراب کودک را در حین فرآیند دندانپزشکی کنترل نمود.

بی حسی دندان کودکان با استفاده از بی حسی موضعی

یکی دیگر از راه‌های پر کاربرد برای بی حسی دندان کودکان استفاده از بی حس کننده‌های موضعی است. در عین حال توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است که کودکان با توجه به اینکه توانایی درک و فهم یک فرد بزرگسال را ندارند، باید فرآیند دندانپزشکی برای آنها باید بسیار راحت و بدون هیچگونه دردی انجام شود. استفاده از انواع مختلف بی حسی موضعی به کودکان کمک می‌کند تا در حین انجام درمان دندان هایشان، هیچگونه درد و ناراحتی احساس نکنند.

در این روش کودک کاملا هوشیار بوده و تنها با تزریق بی حسی به صورت موضعی، قسمت های اطراف دندان کاملا بی حس شده و هیچ گونه حس درد و ناراحتی توسط اعصاب آن منطقه پخش یا تولید نمی شود. این فرایند در حین دوره درمان می‌ تواند چندین بار تکرار شود و زمانی که کودک به آرامش کافی رسید، باید دوز بی حسی نیز کاهش پیدا کند. به عنوان مثال لیدوکائین یکی از بی حس کننده های بسیار پرکاربرد برای کودکان است. علم و تجربه دندانپزشکی نیز بسیار حائز اهمیت است. دندانپزشک مخصوص کودکان باید در این حوزه آموزش‌های کافی را دیده باشد و تجربه لازم را داشته باشد تا بتواند در صورت واکنش‌های مختلف کودک، عکس العمل مناسبی نشان دهد.

 

انجام بی حسی موضعی بر روی دندان کودکان

برای ایجاد بی حسی دندان کودکان با استفاده از بی حس کننده موضعی ابتدا لازم است تا قسمت مورد نظر که قرار است تزریق انجام شود با استفاده از پنبه یا دستگاه فشار هوا کاملاً از وجود رطوبت پاک شود. برای آنکه کودک درد وارد شدن سوزن به لثه را احساس نکند، می توان از یک سری ژل و یا اسپری بی حسی استفاده نمود. این موارد کمک می کند تا ورود سوزن به لثه کودک درد بسیار ناچیزی داشته باشد و در برخی مواقع نیز کلاً احساس نشود. کودک در چنین شرایطی تنها ممکن است، چیزی شبیه به خارش را احساس کند که به دلیل وجود مایع درون سوزن و ورود آن به داخل بافت‌های لثه می‌باشد.

انجام این کار تنها چند ثانیه زمان برده و بعد از آن دندانپزشک مدتی را منتظر می‌ماند تا بی حسی، به صورت کامل قسمت مورد نظر را در بر بگیرد. زمانی که بی حسی به صورت کامل عمل نماید، کودک احساس می کند که لب هایش ورم کرده و یا به راحتی آنها را نمی تواند کنترل کند. این نشان دهنده آن است که اعصاب قسمت مورد نظر، به صورت کامل بی حس شده و در نتیجه می‌توان فرآیند دندانپزشکی را بدون هیچگونه استرسی آغاز نمود.

بی حسی دندان کودکان با استفاده از داروهای آرامبخش

استفاده از آرام بخش های خوراکی یکی دیگر از روش های بی حسی دندان کودکان می باشد. این تکنیک، بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که کودک آرامش کافی را از طریق سایر روش ها به دست نیاورده باشد و راه دیگری وجود نداشته باشد. بیشتر برای کودکانی که سن کمی داشته و یا میزان پوسیدگی دندان آن ها بسیار زیاد است و همچنین کودکانی که همکاری لازم را با دندانپزشک انجام نمی دهند، استفاده از آرام بخش خوراکی توصیه می گردد. در کنار استفاده از این داروها می‌توان از بخور اکسید نیتروژن و اکسیژن نیز به صورت همزمان استفاده نمود تا آرامش کودک سریعتر ایجاد گردد. همچنین دندانپزشک بدون هماهنگی با والدین و کسب رضایت آنها اجازه ندارد تا از این روش برای درمان دندان های کودک استفاده کند.

 

استفاده از روش بیهوشی عمومی

تمامی روش هایی که تا اینجا گفتیم گاهی اوقات کارساز نبوده یا یک سری از کودکان هستند که دارای اختلالات پزشکی بوده و میزان ناآرامی آنها با هیچ کدام از روش های ذکر شده قابل کنترل نیست. همچنین برخی مواقع نیز پیش می آید که کودک در سنین بسیار کمی دچار پوسیدگی های شدیدی می‌شود. در اینجا تنها روش استفاده از بیهوشی عمومی در اتاق عمل مخصوص این کار در بیمارستان می باشد. این روش بسیار حساس بوده و تا جایی که مجبور نشویم، نباید از آن استفاده کنیم. پزشک معالج نیز حتماً موارد لازم را در نظر گرفته و لازم است تا با والدین موضوع را در میان بگذارد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

مقالات

Articles

علت دندان قروچه در کودکان و راه های درمان آن

براکسیسم یا دندان قروچه در کودکان، به عنوان یکی از مشکلات شایع در کودکان شناخته می ‌شود. این مشکل معمولا به […]

دانستنی های لازم در مورد پوسیدگی دندان شیری

پوسیدگی دندان شیری یک موضوع بسیار رایج و متداول برای کودکان است. در حقیقت این موضوع به دلیل تخریبی که در […]

آموزش طریقه صحیح مسواک زدن کودکان

طریقه صحیح مسواک زدن یکی از عوامل کلیدی برای حفظ بهداشت دهان و دندان است و از جمله مواردی است که باید […]

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

یکی از شایع ترین مشکلات دندانی در کودکان، پوسیدگی دندان است که می تواند درد و یا احساس ناخوشایندی را به […]

ترس کودک از دندانپزشکی و راه های مقابله با آن

ترس کودک از دندانپزشکی موضوع بسیار شایع در میان کودکان می باشد. در حالت کلی محیط دندانپزشکی حتی برای بزرگسالان نیز […]

همه آنچه در مورد بی حسی دندان کودکان باید بدانید

بی حسی دندان کودکان جزو مراحلی از فرایند دندانپزشکی است که بسیار حساس بوده و در عین حال کمی دردناک است. […]

دلایل خراب شدن دندان شیری

خراب شدن دندان شیری معمولاً در اثر رعایت نکردن اصول بهداشتی و مراقبت های غیر صحیح و در اثر پوسیدگی که […]

تماس با مطب نوبت دهی آنلاین